Goed nieuws voor complementaire zorg!

Wat fijn dat er dit jaar een onderzoek is gedaan naar de effecten van de complementaire zorg, zoals massage en Reiki 😉

Lees het artikel door op de link te klikken: https://www.vnig.nl/nieuws/wetenschap/complementaire-zorg-heeft-effect-minder-onrust-pijn-en-angst-bij-ouderen/

Het complete eindrapport van het onderzoek staat hieronder: http://www.louisbolk.org/downloads/3423.pdf

Please follow and like us:
error

Zijn uw gluten geactiveerd?

Vele vrouwen zoals ik zullen merken dat ze, na hun 50-ste (wat) slappe billen krijgen. Zelfs met sporten (heb ik gehoord) komt er geen verandering in. Misschien helpt het onderstaande artikel dat ik heb geschreven…

Voordat je begint met een routine voor het verstevigen van je billen, moet je er eerst voor zorgen dat je billen mee kunnen doen … Als vrouwen (of mannen) boven de 50 zijn we ons er helemaal niet van bewust dat onze bilspieren slapen en daarom de rest van ons lichaam niet ondersteunen op de manier waarop ze dat zouden moeten doen. Dus als je ouder dan 50 bent en serieus aan de slag wil voor een sterk en gezond lichaam (lees: kont), zijn er een paar dingen die je eerst moet weten.

Dit zijn de drie soorten bilspieren

Tegenwoordig zitten we zoveel dat onze bilspieren zwak kunnen worden en niet meer actief zijn, wat betekent dat ze wakker gemaakt moeten worden!

We hebben sterke bilspieren nodig voor zoveel dingen zoals onze houding, juiste gewichtsverdeling en onze ijdelheid, ze helpen onze kont op te liften.

Als je bilspieren zwak zijn, kunnen ze andere problemen veroorzaken, zoals rugpijn, verminderde mobiliteit en knieproblemen.

Ze vormen een belangrijke groep spieren, maar ze zijn gemakkelijk te vergeten.

Dus als je wilt zien of je gluten al dan niet zijn geactiveerd, heb ik een test die je kunt doen:

  • Ga rechtop staan ​​en zorg ervoor dat uw lichaam ontspannen is, uw dijen en buik en bovenlichaam zijn ontspannen en span de bilspieren aan. Veel mensen hebben moeite om hun bilspieren te vinden, maar ze zijn er écht dus je kunt ze aanraken om te voelen waar de spieren zijn.

Sommigen van jullie vinden het misschien moeilijk om een ​​sterke samentrekking te krijgen en sommigen van jullie hebben misschien helemaal niets gevoeld …Als je een samentrekking voelt is dat geweldig! Maar voel je het (nog) niet, dan kun je dit ook proberen …

  • Ga deze keer met je voeten in een hoek van 45 graden staan ​​en ontspan het lichaam en span de bilspieren aan. Je hebt waarschijnlijk gemerkt dat je nu wel een sterkere samentrekking voelde .

Voordat je allerlei zware oefeningen gaat doen is het belangrijk om eerst de gluten voor te bereiden op jouw training.

Voor het wakker schudden en activeren van de gluten kun je bovenstaande test als oefening doen. De eerste als je je gluten bij de test goed kon voelen en de tweede als de eerste nog wat moeite kostte. Als de tweede oefening je makkelijk afgaat kun je volgende keer doorgaan met de eerste oefening! Herhaal deze oefening(en) 10 tot 30 keer.

De volgende oefening is, gluten samentrekkingen:

  • Ga op je rug liggen met je knieën gebogen en je voeten plat op de vloer recht vooruit, armen naast je, houd je buikspieren ontspannen. Span aan en laat de bilspieren los en vergeet niet om uw buik ontspannen te houden. Herhaal dit ook 10 tot 30 keer.

Deze oefeningen voelen misschien niet alsof je veel doet, maar ik verzeker je dat je je bilspieren veel sterker maakt.

Als je dit allemaal op orde hebt 😉 kun je beginnen met onderstaande video’s voor het échte werk! Veel plezier met je oefeningen.

10 minuten oefenen voor snelle resultaten
5 minuten oefenen voor strakkere billen

Ik hoor graag feedback, dus laat me hieronder even weten wat je van het artikel vindt en of je er iets aan hebt (gehad).

Please follow and like us:
error

15-08-2019 PIJN IS RAAR

Iedereen ervaart pijn anders. De één is heel gevoelig voor pijn, de ander is er grotendeels ongevoelig voor.

Artsen/therapeuten geven iedereen een ander advies over hoe ermee om te gaan.

Dit is een persoonlijke anekdote: Ik ging voor een onderzoek naar een specialist, samen met mijn man. Mijn man heeft heel andere pijn dan ik. De specialist rammelde een heel verhaal op over pijn en mijn verleden zonder naar mijn verhaal te luisteren (buiten een aantal dingen die ik had ingevuld op een intakeformulier, wist zij verder niets van mij). Voor mij was haar verhaal gedeeltelijk “waar”, maar voor mijn man geldt dit verhaal absoluut niet! Zij ging er namelijk van uit dat pijn alleen maar een psychisch ding is en dit dus met spanningen uit het verleden te maken heeft. Er werd geen woord gerept over letterlijke fysieke pijn! (zoals een botbreuk na een val, of slijtage aan gewrichten, verkeerde groei van de botten, houding enz.) Oh, je slaapt niet goed! Tja, dan genees je ook niet, want tijdens je slaap hersteld het lichaam zich, zei ze tegen me. Dit geldt óók niet voor iedereen. Ook als je goed slaapt kun je pijn houden! Of word je wakker met nog méér pijn! Of je wordt nóg vermoeider wakker! De specialist zei dat ik eigenlijk om uiterlijk half elf naar bed moet gaan. Ondanks dat ik deze methode al heb doorstaan dankzij een psycholoog jaren geleden, vroeg ik haar of zij me kon vertellen hoe ik me dan tot half twee ‘s nachts vooral niet zou gaan storen aan het wakker liggen? Hoe ga ik drie uur lang liggen wachten tot ik in slaap val? Dat doe ik nu al elke nacht zo’n anderhalf à 2 uur en dát valt al niet mee! Ze ging gewoon door met haar verhaaltje 😉

Overleg

Zonder overleg/communicatie, kun je gewoon geen verhaal ophangen over hoe iemand pijn voelt/waarneemt en hoe er mee om gegaan moet/kan worden. Dit is de reden dat ik altijd eerst een gesprek heb met de cliënt over het ingevulde intakeformulier of de laatste behandeling en luister naar het verhaal van de cliënt. Dit verhaal is namelijk heel belangrijk voor de volgende stap naar (zelf)herstel!

Welk cijfer geef je je pijn?

Vaak vragen artsen/therapeuten om je pijn een cijfer te geven van 0 tot 10, waarvan 0 geen pijn is en 10 ondraaglijke pijn. Hoe kun je je pijn zo’n cijfer geven? Waar vergelijk je dat mee? Dit cijfer gaat om jouw eigen gevoel van pijn. Voor jou voelt het zo of zo. Een ander kan daar niets mee, behalve een volgende keer dat de ander het weer vraagt. Het gaat de arts/therapeut om het vervolg van het traject. Is jouw pijn hierdoor verminderd of niet. En daarmee kunnen ze het traject voor jou persoonlijk aanpassen (of niet).

Pijn en diverse factoren

Pijn is afhankelijk van meerdere factoren, laat je dus goed informeren over je pijn. Waar zou het door ontstaan zijn, hoe erg is het voor je, welke factoren spelen voor jou mee, wat zou je er aan kunnen doen, wat wil je er aan doen, wat is je doel (minder pijn, geen pijn), wat voelt voor jou goed en vooral wat is haalbaar!

Please follow and like us:
error