Kan Reiki helpen bij slapeloosheid?

Heeft u, net als vele andere volwassenen, last van slapeloosheid? Reiki kan daar een hulpmiddel voor zijn. Lees hier hoe!

Slapeloosheid

Volgens de statistieken van 2022 ervaart naar schatting 15-33% van de volwassenen wereldwijd slapeloosheid. Voor oudere volwassenen is de statistiek veel hoger: 75% van de ouderen ervaart enige mate van slapeloosheid. Ook heeft depressie een verband met slapeloosheid, aangezien naar schatting 90% van de depressiepatiënten slapeloosheid ervaart. Afhankelijk van de ernst kan slapeloosheid zich voordoen als een lichte, tijdelijke ergernis tot een volledig invaliderende aandoening. Mensen die aan slapeloosheid lijden, kijken vaak naar een aantal verschillende oplossingen voor hun aandoening, waaronder cognitieve gedragstherapie, medicijnen en meer. Sommige mensen met deze aandoening hebben ook ontdekt dat Reiki ook nuttig kan zijn in de gereedschapskist van een patiënt bij het herstellen van normale slaappatronen.

Slapeloosheid begrijpen

Slapeloosheid is een aandoening waarbij een persoon moeite heeft om in slaap te vallen en/of door te slapen, ook al heeft hij of zij daar voldoende tijd voor. Volgens de Mayo Clinic heeft de gemiddelde volwassene elke nacht minstens zeven tot acht uur slaap nodig om goed te kunnen functioneren. Zonder voldoende, rustgevende slaap voelen mensen zich vaak moe, traag, prikkelbaar of zelfs depressief. Mensen die aan slapeloosheid lijden, kunnen ook moeite hebben om zich overdag op taken te concentreren, en ze lopen mogelijk ook een hoger risico op letsel door een ongeval of overlijden. U kunt aan slapeloosheid lijden als u meer dan 30 minuten nodig heeft om in slaap te vallen, of als u merkt dat u de meeste nachten minder dan zes uur slaapt.

Oorzaken van slapeloosheid

Slapeloosheid kan het gevolg zijn van een aantal verschillende oorzaken. De Mayo Clinic meldt dat veelvoorkomende oorzaken van slapeloosheid kunnen zijn:

Te veel eten voor het slapengaan

Te veel eten voor het slapengaan kan zure oprispingen en ongemak veroorzaken, die er beide voor kunnen zorgen dat u wakker blijft lang nadat u van plan was in slaap te vallen.

Inname van alcohol, cafeïne of nicotine

Hoewel alcohol een kalmerend middel is, kan het ervoor zorgen dat u niet de goede nachtrust krijgt die u nodig heeft. Cafeïne en nicotine daarentegen zijn stimulerende middelen die ervoor kunnen zorgen dat u in eerste instantie niet goed in slaap valt.

Bepaalde medicijnen

Sommige medicijnen, zoals corticosteroïden, kunnen bij sommige patiënten slapeloosheid veroorzaken.

Slechte slaapgewoonten

Als uw slaapomgeving oncomfortabel is of als u geen regelmatig slaapschema heeft, kunt u moeilijk in slaap vallen.

Verandering in de omgeving

Als uw schema of woonsituatie onlangs is gewijzigd, kunt u tijdelijk slapeloosheid ervaren terwijl u zich aan de veranderingen aanpast.

Bepaalde medische aandoeningen

Sommige medische aandoeningen, zoals chronische pijn, kunnen het moeilijk maken om in slaap te vallen en door te slapen.

Depressie

Veel mensen die aan een depressie lijden, zullen last hebben van slaapstoornissen, waaronder slapeloosheid.

Angst

Angst is een veelvoorkomende oorzaak van slapeloosheid. Mensen die zich angstig voelen, besteden vaak tijd aan piekeren nadat ze naar bed zijn gegaan, wat slapen bijna onmogelijk kan maken. Deze oorzaak van slapeloosheid kan tijdelijk of aanhoudend zijn.

Stress

Net als angst kan stress ook leiden tot de ontwikkeling van slapeloosheid. Of u nu gestrest bent over werk, relaties of gezondheidsproblemen, u kunt het moeilijker vinden om te slapen als het stressniveaus hoog is.

Hoe Reiki kan helpen?

Hoe Reiki slapeloosheid kan helpen.

Ongeacht de oorzaak van je slapeloosheid, kan Reiki heilzaam zijn. In sommige gevallen kan Reiki helpen door de onderliggende oorzaak van slapeloosheid aan te pakken. In andere gevallen kan Reiki u gewoon helpen om te ontspannen en een beter slaappatroon op te bouwen, ondanks de oorzaak van de aandoening.

Als uw slapeloosheid het gevolg is van stress, angst of depressie, kunnen Reiki-sessies sommige problemen helpen verlichten. Enkele van de manieren waarop Reiki kan helpen bij deze problemen worden hieronder beschreven.

Reiki is ontspannend.

Reiki helpt cliënten vaak om te ontspannen, waardoor ze hun problemen in perspectief kunnen zien en een gevoel van mentale en spirituele balans kunnen vinden. Dit kan leiden tot minder stress en angst, wat op zijn beurt slapeloosheid kan helpen verlichten.

Reiki geeft de controle terug aan de cliënt.

Mensen die last hebben van stress, angst of depressie hebben vaak het gevoel dat hun leven niet in hun handen ligt. Cliënten die deelnemen aan Reiki-sessies krijgen controle over hun toestand, wat de symptomen kan verbeteren.

Reiki faciliteert interpersoonlijke verbindingen.

Cliënten voelen zich vaak gesteund en verbonden met hun Reiki-beoefenaars, die zorgzame en professionele individuen zijn. Deze interpersoonlijke verbindingen kunnen de symptomen van depressie en andere mentale problemen verlichten, waardoor slapeloosheid wordt verminderd.

Zelfs als slapeloosheid niet het directe gevolg is van depressie, angst of stress, kunnen Reiki-sessies toch helpen. Slapeloosheid ontstaat vaak door een combinatie van factoren. Ongeacht de factoren die bijdragen aan uw toestand, kan het nog steeds nuttig zijn om stress te verlichten en uw balansgevoel herstellen. Dit is vooral het geval als de oorzaak van uw slapeloosheid niet direct kan worden aangepakt.

Hoe Reiki je kan helpen om beter te slapen

Relevant onderzoek

Een recente studie, gepubliceerd in Biological Research for Nursing, onderzocht het vermogen van Reiki om een ​​ontspanningsreactie teweeg te brengen. In deze studie werden de hartslagvariabiliteit, lichaamstemperatuur en cortisolspiegels van de proefpersonen gemeten met verschillende tussenpozen voor en na de Reikibehandeling. Uit de studie bleek dat, hoewel de cortisolspiegels hetzelfde bleven, er een positief effect was op de hartslagvariabiliteit en de lichaamstemperatuur. Dit duidde op een statistisch significante relaxatiereactie.

In een ander recent onderzoek werden 15 vrijwilligers, die frequente episodes van slapeloosheid rapporteerden, geleerd om Reiki-technieken te gebruiken voor zelfgenezing. Aan het einde van het onderzoek ontdekten onderzoekers dat Reiki het slaappatroon verbeterde en de slapeloosheid bij de deelnemers verminderde. De resultaten van de studie gaven ook aan dat Reiki de stabiliteit van het parasympatische zenuwstelsel bevordert, evenals kalmte.

Volg en vindt leuk 🙂
error10
fb-share-icon30

Auteur: Irma Gordon

Mijn naam is Irma en ik ben Wellness Therapeut bij Praktijk Heen, moeder en echtgenote. Ik woon in Purmerend Weidevenne, waar ook de behandelruimte is op de tweede verdieping. Ik ben een gecertificeerde ontspanningsmasseur, aromabehandelaar, Reiki behandelaar, Engelen-kaartlezer en een gediplomeerde Wellness Therapeut. Mijn klanten kiezen voor ontspanning, omdat het ze helpt met klachten die stress in het lichaam activeren, zoals; overgangsklachten (hormonaal-), ouderdom, ziekte (van zichzelf of die van hun dierbaren), drukte in gezin of op het werk. Klanten noemen het daarom geen ontspanningsmassage, maar persoonsgerichte massage! Samen met ontspanningsmassage gebruik ik Aromatherapie. Deze geuren zorgen voor extra ontspanning en hebben vele andere extra voordelen. Aangezien ik om een ieders welzijn geef, kunt u bij mij heel goed terecht voor behandelingen die uw welzijn positief beïnvloeden. Heen is de afkorting van helende energie en dit geeft precies aan wat bij alle behandelingen (ongemerkt) gebruikt wordt om uw lichaam en geest in balans te brengen en/of houden. Ontspannen warme groet, Irma

error

Delen is lief :)

× Hoe kan ik je helpen?
%d bloggers liken dit: